Saturday 10 December 2011

Lain bidang

Saya pernah ditanya, bukan seorang malah ramai orang. Kenapa saya memilih bidang pengajian usuluddin untuk sambung belajar? Kenapa tidak mengambil bidang yang seiring dengan diploma saya yang lepas iaitu bidang pengurusan? Mengapa tidak sambung ke ijazah sains pentadbiran, kewangan, perakaunan atau sumber manusia sahaja seterusnya berpeluang naik pangkat? Mengapa susah2 nak mula dari sijil (kerana saya bukan dari sekolah agama) kemudian baru layak ke diploma eksekutif pengajian usuluddin? Buat apa kumpul diploma banyak2? Ruginya..

Kalau ditanya, saya memang tiada jawapan yang tepat. Semuanya dari gerak hati. Saya pernah bersungguh mencari info, macam mane nak sambung ke ijazah, dalam bidang perakaunan atau sains pentadbiran, mana sumber kewangan boleh dapat, ade tak yang offer belajar secara e-pjj (belajar secara online, tak payah pegi kelas)..saya jumpa beberapa peluang termasuk di bekas U saya, UiTM Shah Alam (hehe). Tapi yang buat saya tawar hati dan patah semangat, ialah subjek2 yang bakal saya hadap nanti. Subjek bosan. Itu aje kesimpulannya.

Berbalik kepada kisah sijil pengajian usuluddin. Jika saya berjaya menamatkan pengajian peringkat sijil, saya layak menyambung ke peringkat diploma eksekutif selama 3 tahun. Saya semak senarai subjek sepanjang sijil & diploma. Semuanya menarik perhatian. Saya rasa inilah yang saya cari. Walaupun pengajian ini tidak ade kena sangat dengan tugas hakiki di pejabat namun sebagai kakitangan di Pusat Pemurnian Akidah, MAIS sudah tentu sedikit sebanyak dapat menyumbang kepada organisasi seterusnya masyarakat. Kakitangan yang berilmu dan berkualiti barulah betul berada di pusat begitu. Ada modal juga nak beri nasihat atau kaunseling kepada pelatih, kan.

Namun sebab utamanya, cukuplah saya katakan bahawa ini satu dari usaha saya mengenal Tuhan. Bermula dari menghafal, faham dan amal.  Kalau ikutkan mood sendiri, memang tak buat-buat. Guru saya pun beri galakan kepada murid2nya supaya belajar dari sumber atau guru lain juga. Alhamdulillah, bila banyak guru, banyak kefahaman datang.

 Nota bulan Nov-Dis 2011. Asas Akidah I. Baru tamat siang tadi

 Dr Fauzi Hamat, pensyarah kami yang selalu datang lambat

Malam ni agak lapang, jadi cukuplah tulisan untuk malam ni. Sebentar lagi,  niatnya nak belek2 nota Akidah tu, hafal ape yang patut. Jumpa lagi..







 

No comments:

Post a Comment